דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תביעת גירושין 

מאת    [ 14/12/2008 ]

מילים במאמר: 451   [ נצפה 2788 פעמים ]

הליך כזה ייפתח באמצעות הגשת תביעת גירושין על-ידי אחד מבני הזוג לאחת הערכאות המוסמכות לדון בכך. על פי רוב, בית הדין אשר אליו תוגש תביעת גירושין ראשונה, הוא אשר ידון בתנאי הסכם הגירושין ויאשר אותם.

התביעה יכולה להיות מוגשת הן בבית הדין הרבני והן בבית המשפט לענייני משפחה. הערכאה הקובעת היא זו שהוגשה אליה תביעת הגירושין הראשונה ולשתי הערכאות סמכות לדון בתביעה. מאחר והדעה הרווחת היא כי בית הדין הרבני נוטה לטובת הגבר, בעוד בית המשפט לענייני משפחה נוטה לטובת האישה, למרות שלעתים אין זה המצב, נוצרת נטייה טבעית של הגבר להגיש את התביעה בבית הדין הרבני ושל האישה להגיש את התביעה בבית המשפט לענייני משפחה. מאחר ובן הזוג אשר מגיש ראשון את התביעה קובע למעשה את הערכאה בה היא תתברר, שואף כל אחד מבני הזוג להגיש ראשון את התביעה. קונפליקט זה מכונה "מרוץ סמכויות". בנושא זה קבע בג"ץ כי הערכאה אליה הוגשה התביעה תדון, ראשית, בסמכותה לפסוק בתיק. במידה והחלטת הערכאה הראשונה ניתנה בלא שנערך דיון מקדים בסמכותה, באופן המעורר חשד למחטף או באופן החורג מכללי הצדק הטבעי, לא תעמוד לערכאה הראשונה זכותה להחליט בתיק.

מרוץ הסמכויות הנלווה להליך תביעת גירושין גורם פעמים רבות לאחד מבני הזוג לפתוח בהליכים מתוך חשש כי בן הזוג השני יעשה זאת לפניו ומתוך רצון להשיג יתרון על-ידי קביעת הערכאה השיפוטית בה תוגש תביעת גירושין . זאת גם במקרים בהם יכלו בני הזוג להגיע לכדי הסכם גם ללא התערבות משפטית. לכן חשוב להגדיר מהם המצבים בהם עדיפה הגשת תביעת גירושין ומהם המצבים בהם ניתן להגיע לכדי הסכם גירושין ללא תביעה -
-במקרים בהם קיים חשש לביצוע מחטף על-ידי אחד מבני הזוג (לדוגמה הוצאת כספים מחשבונות משותפים או חטיפת הילדים למדינה אחרת) מומלץ לפנות מהר ככל האפשר לבית המשפט ולהגיש תביעת גירושין לצד בקשה לסעדים זמניים.
-במקרים של אלימות במשפחה יש למהר ולהגיש תביעת גירושין לבית המשפט, לצד בקשה למתן צו הרחקה מהבית של בן הזוג האלים.
-יש לקחת בחשבון כי הגשת תביעת גירושין משמעותה לרוב חיסול כל הסיכויים להסדר שאינו משפטי או לשלום בית. החוק הישראלי ומערכת המשפט מעניקים למעשה תמריץ להגשת תביעת גירושין ולכן נדרש איפוק רב והסכמה הדדית על-מנת שלא לפנות לדרך זו.
-יש לקחת בחשבון את העלות הרבה של הגשת תביעת גירושין הגורעת מרכושם המשותף של שני בני הזוג. לעתים קורה מצב בו אחד מבני הזוג שוכר עו"ד לצורך תביעת גירושין ומשלם לו מראש מהרכוש המשותף. כאשר בן הזוג השני מבין כי עליו לשכור עו"ד משלו הוא עלול לגלות להפתעתו כי עורך הדין הראשון כבר דאג להטלת עיקולים ומגבלות על הרכוש המשותף.

לסיכום, מומלץ להיוועץ באופן סמוי בעו"ד מיד כאשר הנישואין עלו על שרטון ולקבל מידע בדבר האפשרויות השונות. יש להחליט מוקדם ככל האפשר על האסטרטגיה המועדפת ולחתור למימושה. לעתים הסכסוך הוא רק אבן דרך בחייהם המשותפים של בני הזוג והוא ניתן לגישור ולשלום בית, בעוד לעתים אין מנוס מהגשת תביעת גירושין .
נכתב ע"י seoisrael עבור משרד עורכי דין עזריאלנט לישראל המתמחה בנושא תביעת גירושין ,הסכם גירושין ועוד.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב